Azaroak 12a
11:30
Sala Azkuna Zentroa. Sala Bastida Aretoa
Erritmoa, irudiak eta gorputzak
Modu autodidaktan ikasi nuen zuzendari lana egiten eta, zinemaz ideiarik ez nuenez eta dirurik ez nuenez, nik neuk muntatzen nituen nire filmak. Berehala ikusi nuen errazagoa zela bizimodua muntatzaile gisa ateratzea zuzendari gisa baino, eta bideoklubean filmak alokatzen hasi nintzen, lehen plano batek zenbat segundo irauten zuen eta plano orokor batek zenbat irauten zuen kontatzeko; atzera egin eta berriz zenbatzen nuen. Orduan hasi nintzen ikusten plano aldaketa batekin Historiaurretik XX. mendera joan zaitezkeela, planoek irauten duten denbora zehatza bat datorrela planoen edukia ulertzeko behar duzun denborarekin, eta muntaiaren alderdi garrantzitsuena ez dagoela, ez batean, ez bestean, baizik eta haren bidez filmari eman diezaiokezun erritmoan.
Muntaia arte modu bat da bere horretan. Muntaiaren bidez, irudimenezko munduetara eramaten gaituen eta emozio sakonenekin konektatzen gaituen esperientzia bisual bat sortzen da.
Zineman muntatzaile gisa diharduten emakumeek zeregin garrantzitsua izan dute urteetan zehar industria zinematografikoan. Bere talentuak eta trebetasunak ekarpen handia egin diote zuzendari askok izan duten arrakastari, hala nola Martin Scorsese edo Quentin Tarantino zuzendari txalotuek izandakoari.
Espainiako zineman dauden emakume muntatzaileak ogibideko langileen % 30 baino zertxobait gehiago besterik ez dira. Parekotasunetik urrun egon arren, beste espezialitate batzuetakoa baino ehuneko handiagoa da hori. Muntaia areto ilun eta txiki batean gertatzen den lan bat da, non zuzendariarekin bakarrik zauden; entzuteko denbora asko eskatzen du eta beste pertsonarekin harreman estua izatea. Espazioa normalean ez dago ondo banatuta, ezta pentsatuta ere, eta arazo fisikoak, harremana hierarkizatzea edo elkarrizketak porrot egitea eragin dezake. Espazioak, gorputzak, harremanak, irudiak, erritmoa, entzutea, ordena, posizioa, aulkiak eta landareak, horri guztiari buruzkoa da topaketa hau.
Virginia García del Pino