2021eko apirilaren 30ean, Frontexek Heron 1-aren lehen proba-hegaldia egin zuen – Maltako uharte mediterraneoan kokatutako zaintza militarreko drone bat. Europako muga autonomo eta militarizatu baten aldeko ahalegin jarraitua misterioz eta informazio faltaz inguratuta dago. Altitude ertaineko eta iraupen luzeko tripulatu gabeko aireko ibilgailua jarraitzeko ahalegin huts batek zinemagilea akats digital baten barruan kokatzen du – Frontex, industria-konplexu militarra eta tokiko hegazkin-begiraleen komunitate baten artean nonbait.
Langile etorkinek merkataritza gune bat eraiki zuten 1972ko Municheko Olinpiar Jokoetarako. 2016an, leku horretan bertan tiroketa arrazista bat gertatu zen.
“And now this hate.“ ondorioztatzen du emakume batek Sohrab Shahid Salessen 1983ko “Addressee Unknown“ filmean.
Filma Ukraina modernoan gertatzen da. Haur bat familia pobre batean jaiotzen da, gurasoek ahal duten guztia egiten dute bizirik irauteko, baina krisialdia une gorenera iritsi denean, arrisku berri bat sortzen da.
2024ko udazkenean, zelaian eta basoan. Aizto-aho distiratsuak. Objektu baten eta gizakion eskuetan eta eternitatean, eta denboraren eta espazioaren errepikapenean duen erabileraren gaineko gogoeta bat.
Uda bero bateko egun batean, nerabe talde batek luxuzko etxe batean egonaldi ilegala gozatzen du, jabe misteriotsua kanpoan den bitartean. Baina Lisa, segurtasun kameretako operadorea, poliziari deitzeko prest dagoenean, Ogre jaunak festa hondatzeko beste asmo batzuk dituela ohartzen da…
Bikote baten eztabaidak, bizitzatik aterata eta mamuek gorpuztuta.
Bertako gangsterrek etxetik bota ondoren, arotz zahar batek bere desagertutako katuaren alferrikako bilaketari ekiten dio. Herri eta leku ahaztuetan barrena noraezean dabilela, herriaren gainbehera saihetsezinari aurre egin behar dio.
Autobuseko eserleku bat gehiegi etzaten denean, atzean dagoen bidaiariaren ibilbidea ustekabean aldatzen da. Espazio gero eta zabalagoetan barrena mugituz, bidean gero eta jende gehiagorekin bat eginez, denok bizitzen dugun espazioaren mugak eta esanahia zalantzan jartzen hasten da.
Adarra galtzen duen adarbakarra bele bihurtzen da, baina itsas izarrari ez zaio axola bizargina arrainarekin maitemintzen den arte. Asiako gurasoen eta seme-alaben arteko harremanetan inspiratutako animazio bat da.
Ezusteko elkartze bat: institutuko bi neska txinatar New Yorken bizi den emakume heldu jakin baten atzetik dabiltza, eta bere lagun ohiarekin eguneroko kontuez dituen elkarrizketak entzuten dituzte ezkutuan, heldu bihurtzeak zer esan nahi duen ulertu nahian.
PanoramicAir hegaldi merkeen hegazkin konpainiako lau laguntzaile gazte hoteleko gela batean daude hegaldiaren bezperan. Haietako bik ez dute inoiz hegan egin, beste biek, ordea, bai. Antsietatearekin laguntzeko, elkarrekin barrez ari dira, txantxak egiten, harik eta rol joko batek taldearen oreka hausten duen arte, egia sakon bat ezagutzera emanez.
Giza itxurako robot hipermalguek gure arrautzak prestatzen hasteko zorian daude. Tesla autoak nonahi lehertzen ari dira. Hizkuntza-eredu handiak sare sozialetan askatu dituzte datu eta adostasun sintetikoak sortzeko. Teknologia-jabe nagusiak erabat ari dira AGIren aldeko apustua egiten, gerra bera aire zabalean duten I+G laborategi gisa erabiliz. Haien inguruan, mundua sutan dago. Lineako artxibo-irudiz osatua eta trilogia baten parte den film hau Adam Curtisengandik inspiratua dago eta bere ahots sintetikoarekin bikoiztua izan da.
Lur azpian, arroka zahar lohitsuan sartuta, orakulua zain dago. Karratu distiratsu handi batek gure orainaren historia kontatzen du behin eta berriz. Pixkanaka bere burua kontsumitzen ari den mundu baten erdian harrapatuta eta geldirik dauden pertsona txikien gainera jaisten da. Zu ahazteko zer modu nahiago duzu?
FUCK THE POLIS munduarekiko lotura intimo bati buruzko filma da: inguratzen gaituena aztertzeko saiakera sakona, non historia orainaldiarekin batera bizi den eta gure oroitzapenak eta emozioak errealitatearen objektibotasunarekin korapilatzen diren.
Steve Boyes doktoreak hamarkada bat eman du Angolako mendigunean —ia Ingalaterra bezain handia den eta ia biztanlerik ez duen goi-lautada basotsuan— elefante mamuen talde misteriotsu eta iheskor baten bila. Namibiako aztarnari aditu batzuekin abiatzen da, munduan geratzen diren onenekin, baina bada sakoneko galdera bat: ez al litzateke hobe elefante erraldoi horiek amets gisa, mamu gisa geratzea, Balea Zuria bezala, benetan aurkitzea baino?
Komunismoaren eragina handia izan zen. Umezurtzak harrera familietatik zaintza erakundeetara eraman zituzten. Animaziozko dokumentalak erakunde batean hazi zen gizon baten eta arazoari kanpotik heltzen dion emakume baten lekukotza jasotzen ditu, eta agerian uzten du, komunismotik aske 30 direnetik urte igaro diren arren, Txekiako Errepublikak iraultza bat behar duela oraindik ere arlo horretan.
Lehen begiratuan, Kameleoik eta Kiwik bikote bitxia osatzen dute: lehenengoak atentzioa ematen du bere kolore aldakorrekin, Kiwi burusoilak, aldiz, ihes egiten dio arretari eta beti dago beldurrak jota. Baina hurbiltzen ari den ekaitz batek teilatua birrintzen duenean, ez dago desberdintasunentzako lekurik: elkarri lagundu behar diote itsasertzean zain dagoen ontzira iristeko! Ez da zeregin erraza, ordea! Arka hautatutako bikoteentzat soilik da eta, Kameleoi, bere mingain handiarekin, eta Kiwi begiokerra ez daude hautatuen artean. Azkenean, ontzian sartzea lortzen dute, baina arazoak hasi baino ez dira egin: Kiwi eta Kameleoi nahi gabeko eta ustekabeko zama bihurtzen dira, eta ontziko ordena hausten dute. Arka jada itsasoratu da eta lurra azkar gelditzen ari da urpean…
Herriko festa hasi da eta Róza ez dute dantzatzera gonbidatu. Bat-batean, ezezagun bat agertzen da, Róza dantzatzera gonbidatzen du eta zapata gorri pare bat ematen dizkio. Róza grina handiz hasten da dantzan eta berehala erakartzen du denen arreta. Handik gutxira ikusten du ezin dituela oinetakoak kontrolatu eta, aitzitik, zapatek bera kontrolatzen dutela.
Film labur animatua Bigarren Mundu Gerran zehar naziek Txekoslovakia okupatu zuten garaiko hiri kondaira batean oinarritzen da. Malgukidun oinetakoak dituen mamu mendekatzaileak Pragako kaleen gainetik jauzi egin eta okupatzaileen aurka borrokatzen da. Naziek Golema —Juduen auzo zaharreko izaki artifizial beldurgarri bat— esnatzea eragotzi behar du. Superheroi klasikoen aldaera txekiarra da. Hau ez da komikigileen fantasiak sortutakoa. Herri kondairetatik sortu zen zuzenean.
1936ko udan bi mila exekuzio izan ziren Errioxan zehar, eta "eroritakoen" artean (ez eroritakoen artean) Agustín Martínez Royo zegoen, Ebro ibaiaren ertzean dagoen Alcanadreko alkate errepublikanoa.
Trantsizio urteetan lurpetik atera zutenean, almendrondo bat hazi zitzaion bularrean. Isuritako odoletik jaiotako zuhaitz hau da egile-dokumental honen hari nagusia, non egiaren bilaketa garai zorigaiztoko baten absurdoen aurkikuntzarekin lotzen den.
Zinema-zuzendari ausarta, hasieran “enfant terrible” bat, zentsuraren aurkako borrokalaria, adierazpen askatasunaren mugak etengabe bilatzen zituena, trantsizioaren alderdirik ilunenaren kronista, drogamenpekotasunaren infernuetara eroriko da eta hamarkada bat baino gehiagoz ahaztua izango da, batzuetan baztertua ere bai. Hala ere, ostrakismotik irtetea lortuko du berriro zinema egiteko, inoiz alde batera utzi ezin izan zuen mendekotasun horri eutsiz.
Itsasoa, eguzkia, hondartzak eta oporrak familiarekin. Hautatu katalogoan amestutako zure jomuga, egin maletak eta aurrera! Baina, eta hotela ez bada espero bezain zoragarria, zure logelak ikuspegi nahiko kaskarra badu, afaria harrigarriki exotikoa bada eta zure maletek bere kasa bidaiatzen badute? Familia da garrantzitsuena!
Lehen begiratuan, Kameleoik eta Kiwik bikote bitxia osatzen dute: lehenengoak atentzioa ematen du bere kolore aldakorrekin, Kiwi burusoilak, aldiz, ihes egiten dio arretari eta beti dago beldurrak jota. Baina hurbiltzen ari den ekaitz batek teilatua birrintzen duenean, ez dago desberdintasunentzako lekurik: elkarri lagundu behar diote itsasertzean zain dagoen ontzira iristeko! Ez da zeregin erraza, ordea! Arka hautatutako bikoteentzat soilik da eta, Kameleoi, bere mingain handiarekin, eta Kiwi begiokerra ez daude hautatuen artean. Azkenean, ontzian sartzea lortzen dute, baina arazoak hasi baino ez dira egin: Kiwi eta Kameleoi nahi gabeko eta ustekabeko zama bihurtzen dira, eta ontziko ordena hausten dute. Arka jada itsasoratu da eta lurra azkar gelditzen ari da urpean…
The Kitek heriotzaren gaia modu metaforiko eta sinbolikoan jorratzen du. Mutiko baten eta aitonaren arteko harremanaren bidez, filmak erakusten digu inor ez dagoela hemen betiko eta izaki bizidun guztiek hil behar dutela, baina, aldi berean, gogorarazten digu heriotzak ez duela zertan gure bidaiaren amaiera izan.
Animaziozko film laburrak elurtutako hiri batean urpeko abenturekin amets egiten duen haur baten istorioa kontatzen du, Jacques Cousteauri egindako omenaldi batean.
Haur talde batek San Telmoko erakusketa etnografikoa bisitatzen du bere tutorearekin batera. Erakusketan Euskal Herriko historiaren azken 200 urteak kontatzen dira, 1980. urtean amaituz. Bisita amaitzerakoan, erakusketari buruzko iritziak partekatzen dituzte.
Gauerdia. Jaime txikitatik okina izan da eta bere azken dantzari aurre egin behar dio. Establezimenduko makinek orkestrarena egiten dute. Espazioarekin solas intimo bat ezarrita, gizonak bere bizitzaren zatirik handiena igaro duen lekua berriz aztertzen du, eguneroko errutinako ekintzak oroitzapenekin nahasi ahala.
Haur bat euskal pilotan jolasten eta ondo pasatzen ari da eraikinean bihurrikeriak egiten.
2011an ama hil ondoren, zuzendariak bidaia intimo bati ekingo dio haren objektu pertsonalen eta oroitzapenen bidez. Film labur dokumental honek dolua eta gaixotasuna eta hauek duintasunarekin, zaintzarekin eta transmisioarekin duten lotura aztertuko ditu, zinema iragana ezagutzeko tresna moduan aldarrikatuz.
Irudimenezko uharte batean, haurtzaroa hierarkiarik gabe bizi da. Zuhaitz zaharren, adar sakabanatuen eta laino artean bildutako itsasontzi baten artean, filma bihotzik eta kontrol sistemarik behar ez duten bizikidetza moduetan barneratzen da. Benetako esperientzia komunitarioetan inspiratuta, Gombaut espezieen artean partekatutako lurralde batean bizi da, non bizitzak existitzeko beste modu batzuk aurkitzen dituen.
Heriotza bizitzan inoiz baino hurbilago dutenean, bi lagun etapa berri bati ekitea eta
landa-herri batera aldatzea erabakitzen dute.
Oroimena hauskorra da, eta nirea, are hauskorragoa agian. Oharrak eta argibideak sortzen ditut ez ahazten lagunduko didatenak, eta aldi berean, heriotzaren atalasea zeharkatzen lagunduko didatenak. Nire alaba Iunek 7 urte ditu, eta rabdomiosarkoma bat gainditu eta bizirik atera da. Esperientzia sendatzeko, lau aldiko eta lau norabideko erritual bat sortu nuen. Mexikora, etxera bueltako bide bat da. Bide bat, abstraktua eta nahasia izaten ari dena, baina sinboloz eta esanahiz betea.
Hiru ume hiriaren bazterretan zer egin bilatzen ari dira. Haietako batek hiltzen ari den animalia bat aurkitzen du. Hiru mutilek zer egin erabakitzeko eztabaida hasten dute, eta horrek beren moralaren epaia zehaztuko du.
Cristina ez dago ongi, baina ez senarrak dioen desorekagatik. Hautsita dago familiako sekretu izugarri bat aurkitu duelako. Min guztiaren erdian, Cristinak indarrak biltzen ditu euren bizitzak izorratu dituen egiazko ziklopeari ausardiaz aurre egiteko.
Aita eskandalu larri batean nahasita egon daitekeela ikusirik, Izaro bere ahizpa txikia babesten saiatuko da, guztiz kanpo gera dadin. Aitak, ordea, ez du gaiaz hitz egin nahi.
Deabru bat dabil Adelaren etxearen inguruan, hura jazarriz eta min emanez. Hori dela eta, psikiatraren kontsultara joaten da, non medikazioa bere arazo guztien erabateko erremedio gisa aurkezten dioten. Baina berak norbaitek benetan gertatzen zaiona entzutea behar du. Bere errealitateak erlijioan eta erritu herrikoietan baino ez du lekua; horrek petrikilo bat bisitatzera bultzatzen du, eta hari aitortzen dio nola eta noiz hasi zen dena.
Joxepik, Iparragirre baserriko alaba zaharrenak, eritu berri zaion aitaren lana burutu beharko du: kontrabandoz pakete pisutsu bat garraiatzea Frantziako mugaren alde batetik bestera. Gaua iluna da eta gainontzeko kontrabandistek ez bezala, berarentzat karabineroak ez dira basoak ezkutatzen duen gauzik beldurgarriena...
Habanako ilunabarrean, argindar hornidura ezegonkorrak elikatzen ditu kaleak apenas argiztatzen duten farolak. Hornidura berak funtzionarazten ditu musika-ekipoak rave festetan. Gazte talde bat energia falta ia erabatekoaren lekuko da. Kaleetan barrena doaz, noraezean, elkarrizketa zoro, konspiraziozko eta apatikoen artean, hiria gero eta ilunago doan bitartean
La Cumbre jauregiaren ondoan izen bereko bi autobus geltoki daude, bata jaitsierakoa eta bestea igoerakoa. Batetik bestea ikusten da, eta bietatik jauregiaren sarrera ikusten da. Eraikina, zirkinik egin gabe, hormen artean ezkutatzen da egunerokotasunak aurrera jarraitzen duen bitartean.
NATURA FUGIT, Jesus Mari Lazkano artistak lau urtez fotogramaz fotograma eraikitako film labur animatu bat. 3.000 margo baino gehiagotan oinarritutako proiektua da.
1824an C. D. Friedrichek egindako margolanean oinarrituta, Alpeetako Mer de Glace irudikatzen duena, naziek bahitu eta desagertu egin zena. Glaziarrean zutik, denboran zehar bidaia bat bizi dugu, mendien humanizazio progresiboa dramatizatzen duena, baita klima-aldaketaren, berotze globalaren eta glaziarren desagerpenaren isla ukaezina ere.
Ibai, kontsultore gazteak, Euskal Herriko biosfera erreserba berezian, Urdaibain, Guggenheim museo berria eraikitzea ahalbidetuko duen onespen ekologikoa lortu behar du.
60ko hamarkadan (Euskal Herria), Gartzia, Miren eta haien umeak baserri bakartu batean bizirauten dute. Pobreziatik ateratzeko, Gartziak zezen ikaragarri bat erosten du, baina plana okertu egiten da: animalia kontrolaezin bihurtzen da. Tentsioa handituz doa, harik eta egun batean umea desagertu egiten den arte.







































